Et arkiv av It’s teaching fra 16.01.2020.

Velkommen til It’s teaching!

system

Kjenner du til gode læringsressurser? Har du et knippe triks for å engasjere hele klassen? Har du perfeksjonert en metode for å rette innleveringer effektivt på data? Hvordan hjelper og motiverer du svake elever? Har du skjønt hvordan man regner ut stillingsprosent? Hva er dine hemmeligheter for en bedre arbeidshverdag?

Kollegene dine nyter sikkert godt av svarene du gir på slike spørsmål. Men hvor mange andre gjør det egentlig? Tenk på all den verdifulle kunnskapen lærere rundt omkring sitter på – og hvor få andre den kommer til gode, når så mange hadde hatt nytte av den!

Noen er så heldig å ha kolleger som er fulle av gode råd. Andre har det ikke. Noen har brukt mye tid på å utvikle knallgode undervisningsopplegg, men har ikke mange å dele dem med. Samtidig hadde de vært til stor nytte for mange andre som aldri hadde hatt eller tatt seg tid til å gjøre samme jobben. Men hvorfor skal de egentlig måtte finne opp hjulet på nytt for å kunne bruke det?

Det er ikke første gang denne tanken blir tenkt. Derfor finnes det allerede grupper – for eksempel på Facebook – der slike ting deles. Men det knallgode undervisningsopplegget noen nettopp delte i en gruppe du er medlem av, ligger snart begravd under utallige nye innlegg. Deg (og sikkert mange andre) kommer det til gode. Men læreren som hadde det for travelt til å stikke innom gruppen den uken, vil aldri se det. Det samme gjelder alle dem som ikke er medlem av denne gruppen eller ikke engang er på Facebook.

Skal du nyte godt av den kunnskapen andre deler av, er du nesten like avhengig som før av å være på rett sted til rett tid. Men det trenger ikke å være slik. En ressurs noen har lagt mye arbeid i, trenger ikke å forsvinne i tidslinjen. Og dette vil It’s teaching gjøre noe med.

Ta for eksempel noe så tørt som et vurderingsskjema med kjennetegn på måloppnåelse i fremmedspråk. Dette er lett tilgjengelig for alle som leter. Har du funnet en bedre måte å bruke skjemaet på, har du idéer til hvordan det kan forbedres, eller noe annet du vil si? Da kan du uten problem legge igjen en kommentar. Eller du kan laste opp en bedre versjon av skjemaet. Slik bidrar du til å gjøre ressursen bedre, noe alle fremtidige besøkende vil ha nytte av. (Og vil du gjerne få beskjed om endringer eller kommentarer, er det bare å bruke den integrerte funksjonen som lar deg «følge» siden.)

Det du deler, er lett tilgjengelig for alle som leter. Alle forbedringer og all diskusjon er samlet på samme sted. Nye besøkende vil alltid finne den nyeste versjonen og de vil kunne se alt som er blitt kommentert og diskutert tidligere.

Samtidig skal It’s teaching være en møteplass for lærere (og alle andre interesserte), der de kan snakke om det som opptar dem, hjelpe hverandre, spørre hverandre til råds. Som en sosial samarbeidsplattform vil It’s teaching ikke bare være et sted der ferdig material kan lastes ned, men der enhver kan starte og delta i diskusjoner rundt alt som har med lærertilværelsen å gjøre.

Blir du med?

It’s teaching og alternativene

En gruppe (på Facebook eller et annet sted) It’s teaching
Bare de som er på rett sted til rett tid, får med seg det som deles. Det som deles, forblir lett tilgjengelig (og søkbart) for alle.
Det som deles, forsvinner raskt i tidslinjen Det som deles, forblir på samme sted. Nye eller tilbakevendende besøkende finner det lett (igjen).
Også verdifulle kommentarer forsvinner på samme måte. Kommentarer er samlet på samme sted.
Forbedrer noen ressursen på egen hånd, er det lite sannsynlig at andre som bruker samme ressurs, får med seg dette – hvis forbedringene i det hele tatt blir publisert. Akkurat som kommentarer er forbedringer samlet på samme sted. Den opprinnelige ressursen kan også lett erstattes med en forbedret versjon.
Det som deles, ordnes ikke på en oversiktlig måte. Hver ting står som oftest for seg selv. Alt ligger til rette for å samle og organisere det som deles.
Alle er på Facebook. Det er enkelt å registrere seg på It’s teaching. Og det er mulig å logge inn med Facebook-, Google- eller Twitter-kontoen en allerede har.
Det jeg sier (i en lukket gruppe), kan ikke alle lese. Formålet med It’s teaching er å gjøre mest mulig nyttig informasjon fritt tilgjengelig. Men for ting som ikke skal være fritt tilgjengelig, kan tilgangen til bestemte deler av nettstedet enkelt begrenses slik at bare registrerte brukere (eller bare en gruppe brukere) har adgang, hvis folk ønsker det.
Alle må bruke sitt virkelige navn (på Facebook). En kan ikke være anonym. Bare brukernavn er obligatorisk. Du velger selv om du vil oppgi noe navn (og hvilket du eventuelt oppgir). Uavhengig av det kan du trykke på en knapp for å skrive enkelte innlegg anonymt, hvis du vil det.

Men…

  • det It’s teaching byr på, er bare :sleeping:. Her er ingenting som er nyttig for meg. Kanskje, men det er bare fordi slike som du ikke har bidratt med noe ennå. Gjør det, så vil andre med samme interesser ha nytte av det, selv bidra og gjøre nettstedet bedre for deg også!

  • jeg har ikke nytte av ting andre deler. De underviser på sin måte, jeg på min måte. Selvfølgelig gjør enhver ting på sin måte. Og det er godt mulig andres undervisningsopplegg ikke ikke er til hjelp for deg. Men likevel er det mye som vil være nyttig (for eksempel når du hører om en god undervisningsressurs du ikke visste fantes). Og det er vel heller ikke utelukket at du har noe å dele som kan være til stor nytte for andre, selv om de også gjør ting på sin egen måte.

  • Facebook, Facebook, Facebook. Les denne sammenligningen mellom en Facebook-gruppe og Discourse (programvaren som It’s teaching kjører på) i teksten «Your Online Clubhouse».

  • …[noe annet]. Ta kontakt, og la oss se hva vi kan gjøre med det. Du kan nå oss(/meg) her på It’s teaching (@Per) eller på e-post (itsteaching krøllalfa mailbox punktum org).

    I det hele tatt er det bare å ta kontakt, hva enn det gjelder. For eksempel er det meningen at It’s teaching skal ha kategorier for alt mulig innhold. Dersom du vil publisere noe som det ikke finnes en passende kategori til ennå, for eksempel, er det ikke noe problem å opprette en.

Forresten er alt som publiseres på dette nettstedet, lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens. Se forøvrig Bruksvilkår.
Creative Commons-lisens